Az emberek átlagja nem figyel a fotózásnál, hogy hogyan készíti el a képet, csak kattint egyet és kész is a kép. Azonban ha kicsit komolyabban vesszük a dolgot akkor pár apró kis odafigyeléssel érdekeseb, izgalmasabb képek születhetnek, akár egy hétköznapi dologról is. Egy egyszerű példa lehet ha valaki egy képet készít magáról vagy a barátjáról de nem figyeli a háttérben szereplő tárgykra, dolgokra. Furcsa lehet mondjuk ha egy kuka, szárító vagy más oda nem illő tárgy van a fotón. Ezért mindenek előtt nézzük meg, hogy mi lesz még a képben.
Nagyon fontos, hogy tudjuk pontosan mit is szeretnénk lefotózni. Álljunk meg egy pillanatra és gondoljuk át, hogy hogyan is lehetne jó képet készíteni. Itt is ketté lehetne osztani az emberek töbségét hiszen van aki csak egy vagy két jó képet készít, mások pedig több tízet vagy akár százat is ugyanarról a tárgyról és abból választja ki a megfelelő beállítást. Ha előtte jól megfontoljuk, hogy mit is szeretnénk a képen látni és hogyan, akkor talán csökkenthetjük a fotózott kép mennyiséget.
Alapvető hibák fotózásnál, hogy mindent a kép közepére helyeznek, miközben sokkal a kép egyharmadába sokkal szebben mutat a téma. Persze itt is van kivétel, de általánosságban így van. Illetve természetesen nyaralásnál vagy kirándulásnál szinte elkerülhetetlen, hogy ne legyenek a képbe lépő ismeretlen emberek.
Ezen a képen is jól látható a harmadolás szabálya. A torony nem a fotó közepén helyezkedik el, hanem a kép egyharmadába. Így esztétikusabban néz ki mintha a közepén lenne. Ez a szabály tulajdonképpen az aranymetszés szabálya. Ezt viszont majd egy későbbi cikkben. Ha ezekkel megvagyunk akkor nézzük meg a helykihasználást.
A helykihasználásnál használjuk, a kevesebb néha több mottót. Hisz nem kell mindent egy képbe belezsúfólni és ne akarjuk, hogy minden egy képen legyen. Ellenkező esetben egy összevissaságot kapunk és eltűnik a lényeg. Portré fotózás esetén a személy mindig a kép távolabbi oldalhoz forduljon. Azonban nem kell mindig alkalmaznunk a már jól berögzült módszert, miszerint mindig a kamerába kell nézni. Nézzünk nyugottan a lencse mellé, ezáltal természetesebbnek fog tünni.
Most nézzünk egy pár kivételt. Ahogy a fentiekben is említettem néhány kivételi esetben érdemes középre helyezni a témát. Ez általában szimetrikus vonalaknál alkalmazandó. Itt is jól látható ezen képen, ahogy az épületek és fák egy szimetrikus vonalat alkotva vezetik a szemet egészen a kép középpontja felé.